BiblioGra, czyli powitanie studentów pierwszego roku H2.0

Początek roku akademickiego dla studentów pierwszego roku jest czasem, nie ukrywajmy, owianym tajemnicą. Tak też było 1 października w Bibliotece Głównej UKW, gdzie o 10:00 w Auli C nowi studenci Humanistyki drugiej generacji zostali przywitani przez wykładowców – mgr Anettę Kuś, mgr. Bogdana Żurka i prof. Mariusza Zawodniaka. Patrz: Galeria zdjęć na FB.

Młodzi, pełni zapału i oczekiwań, zostali na dzień dobry obdarowani wykładem dotyczącym specyfiki studiów, a także zapoznani dokładnie z regulaminem – prawami i obowiązkami studenta. O ile wartości merytorycznej wykładu nie sposób zaprzeczyć, to atmosfera tajemniczości dotyczącej tego, na czym polega studiowanie, a w konsekwencji możliwość samodzielnego znalezienia odpowiedzi, była sukcesywnie zastępowana przez fakty, które odpowiadały na wszystkie pytania, jakie może mieć pierwszoroczniak. Porządek wykładu został zakłócony przez jedną ze studentek drugiego roku, której w zaszczycie przypadło zrelacjonowanie tego wydarzenia. Otóż niezbędny okazał się podpis pana profesora Zawodniaka na jednym z pism będących z kategorii tych absolutnie ważnych i to stało się powodem przerwania wykładu inauguracyjnego. W tamtym momencie okazało się również, że nieobecni są dwaj wykładowcy – dr Michał Mochocki, jeden z założycieli kierunku, a także dr Piotr Siuda, opiekun pierwszego roku, a razem z nimi zaginęły gdzieś indeksy i legitymacje. Studentka, z racji nabytego przez rok doświadczenia, z chęcią podjęła się zadania odnalezienia wykładowców. Niestety, misja ta od samego początku była skazana na porażkę, w związku z czym z pomocą kolegi i za zgodą prowadzących spotkanie inauguracyjne, uformowano pięć zespołów poszukiwawczych, które miały pomóc w odnalezieniu doktorów.

Studenci pierwszego roku od początku węszyli podstęp, jednak ochoczo przystąpili do współpracy z, jak się później okazało, studentami drugiego roku ze specjalizacji Gamedec, którzy, spełniając tradycję z poprzednich lat, przygotowali grę integracyjną połączoną ze szkoleniem bibliotecznym. Każda z drużyn była oznaczona jednym z pięciu kolorów, a po wyjściu z Auli wręczono im koperty z pierwszymi wskazówkami oraz kopertę z Punktami Poczytalności, które pełniły rolę waluty podczas całego przedsięwzięcia. Cel był jeden: wygrać. Zadania, które prowadziły krok po kroku do zwycięstwa, cechowały się różnymi stopniami trudności i wymagały eksploracji trzech pięter Biblioteki Głównej, dzięki czemu budynek ten z pewnością nie będzie więcej skrywał tajemnic przed studentami pierwszego roku. Każdy poziom był strzeżony przez duchy – dr Aleksandrę Mochocką rezydującą w Czytelni Głównej, mgr. Arkadiusza Tuchalskiego pilnującego porządku na holu na I piętrze, w tak zwanej strefie czerwonych kanap oraz mgr. Piotra Milewskiego, który zajął czerwoną kanapę na parterze. Zdobycie informacji od duchów wymagało wygrania partii w Dobble z dr Mochocką, w Tenzi z mgr. Tuchalskim oraz w Speed Cups z mgr. Milewskim. Każda partia kosztowała jeden Punkt Poczytalności, a zawzięcie wśród przyszłych Gamedeków (i nie tylko) powodowało, że często płacili dodatkowo za możliwość zagrania jeszcze raz. Zagadki, które otrzymywali, opierały się w dużej mierze na umięjętności dekodowania – poszukiwacze mieli do czynienia z kodem Cezara, szyframi Gaderypoluki oraz ułamkowym, alfabetami Braille’a i Morsa, a także z nowocześniejszymi kodami QR. Poprawne rozwiązanie poszczególnych zadań pozwalało na przejście do kolejnych etapów, by wreszcie odnaleźć zaginionych – dr. Mochockiego i dr. Siudę, pilnowanych przez groźnego strażnika. Warunkiem uwolnienia więzionych było wygranie przez wszystkie drużyny partii statków ze strażnikiem, który wykazał się niezwykłą precyzją i nie pozwalał na proste osiągnięcie celu. Jednak to nie on był głównym bossem tej gry. Okazał się nim mistrz taktyki w jednej z najstarszych i wydawałoby się najprostszych gier – kółko i krzyżyk – sam prof. Mariusz Zawodniak, niepozwalający się pokonać przez kilkanaście partii. Koniec końców zwyciężyła drużyna, która zdołała zhakować grę i dotarła do siedziby bossa znajdującej się w sali 1.42 znacznie szybciej, niż spodziewali się tego organizatorzy. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

BiblioGra inaugurująca rok akademicki 2015/2016, pomimo występujących po drodze trudności, może zostać uznana za sukces. W tym miejscu w imieniu organizatorów pragnę serdecznie podziękować naszej kadrze, która nie wychodziła z roli nawet na sekundę – prof. Mariuszowi Zawodniakowi, dr. Mochockiemu, dr Mochockiej, dr. Siudzie, mgr Kuś, mgr. Żurkowi, mgr. Tuchalskiemu i mgr. Milewskiemu, a także pracownikom Biblioteki Głównej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentom drugiego roku H20 ze specjalizacji Gamedec w składzie organizatorskim: Anna Kwapiszewska, Ewa Kieferling, Izabela Dankowska, Dawid Steinmetz, Łukasz Dreżewski, Maciej Sikorski, Kacper Idczak, Jakub Dranicki, Sylwia Bogdańska.

Paulina Michałowska