„Rome: Shadow of Carthage”: premiera larpa na GraNocy

W piątek, 10 kwietnia, odbyła się kolejna, bo już VII edycja GraNocy – Teatru Wyobraźni, imprezy organizowanej cyklicznie przez studentów Gamedec.UKW w Bibliotece Głównej UKW. Młodsi i starsi mieszkańcy Bydgoszczy po raz kolejny mieli możliwość wzięcia udziału w sesjach RPG oraz w larpach. Grach fabularnych, w których najważniejsza jest opowieść i wyobraźnia.

11149149_871907556212645_1992791804_n

Dla ekipy Play Story, w składzie: Michał Cieślak, Anna First, Mateusz Makowski i Adrianna Solińska, była to ważna edycja, ponieważ właśnie wtedy odbyła się premiera ich larpa, który był tworzony w ramach projektu studenckiego. Akcja toczy się w 195 roku przed naszą erą w senacie Republiki Rzymskiej, a gracze wcielają się w postacie senatorów rzymskich oraz zagranicznych posłów.

Jak to na premierach, nie obyło się bez niedociągnięć i rzeczy, które można poprawić. Jednak ostateczny efekt uznajemy za bardzo zadowalający. Pomimo mniejszej ilości graczy, wskutek czego jeden z MG musiał wcielić się w jedną z ról, larp zakończył się sukcesem. Większość graczy przygotowała się odpowiednio i przyniosła ze sobą jasne prześcieradła, które były ich kostiumami – szatami senatorów rzymskich. W pierwszym akcie odbyła się również uczta, na której podano słodkości, winogrona oraz oliwki, wskutek czego scenografia, mimo iż zjedzona w trakcie, pozostała w iście rzymskim klimacie. To już wtedy, w pałacu Flaccusa, zaczęły nawiązywać się przyjaźnie, a także próby przekupstwa, zdyskredytowania, ośmieszenia. Całość dopełniała muzyka w tle, która towarzyszyła graczom aż do samego końca.

W dalszej części toczyły się rozmowy w kuluarach, senatorowie odkrywali sekrety innych, dowiadywali się o stronnictwach, które zawiązywały się za ich plecami. Składano honorowe przysięgi, wywierano na innych presję, wszystko po to, by w kolejnym akcie, podczas obrad mieć większość głosów w danej sprawie. Kolejni senatorowie na mównicy zabierali głos w sprawie, która poruszyła Rzym, bowiem Republika stanęła w obliczu wojny. Gracze mieli za zadanie zadecydować o losach ich kraju, biorąc pod uwagę wcześniejsze fakty historyczne oraz obecnych sojuszników. Senatorowie musieli uzgodnić, czy zaatakować Kartaginę, Imperium Seleucydów oraz Macedonię. W trakcie obrad odkryto interesujące fakty i na jaw wyszło wiele brudnych sekretów, zarówno senatorów jak i zagranicznych gości. Szpiedzy, zdrada, wyproszenie senatora, decyzje nie tylko w sprawie wojny, ale również dotyczące wyroków śmierci. To wszystko i wiele więcej zaserwowaliśmy naszym graczom, a oni odwdzięczyli się nam w trakcie larpa. Ostatecznie senatorowie zdecydowali się, by wysłać wojska na Seleucydów przy sojuszu z Grekami, podnieść podatki, a co za tym idzie powiększyć armię oraz niejako zostawić w spokoju Kartaginę, która została wyniszczona przez II wojnę punicką. Macedonia zeszła na dalszy plan, jednak Rzymianie wyrażali większą chęć na atak niż pokojowe rozwiązanie.

Po zakończonej grze poprosiliśmy graczy, by przedstawili nam swoje obiekcje dotyczące larpa. Mówili nam o własnych przemyśleniach i zazwyczaj bardzo pozytywnych wrażeniach. Dzięki nim dowiedzieliśmy się co możemy poprawić w mechanice lub samych postaciach. Przekazali nam cenne uwagi w kluczowych kwestiach oraz detalach, które skrzętnie zanotowaliśmy i mamy nadzieję odpowiednio wprowadzić. Stres podczas premiery jest zawsze, jednak udało nam się nie zawieść graczy, którzy chętnie wciągnęli się w polityczną rozgrywkę. Play Story kończy tym samym swój projekt dla kanadyjskiej firmy Tall Tale Events, jednak nie kończy swojej działalności. Larpy, ot tak nie znikną z naszego życia, my z waszego również! Do zobaczenia!

Autorka: Anna First